Hulpmiddelen

  1. Debat, discussie of dialoog
  2. In gesprek zoals Socrates
  3. Dialoogkaarten
  4. Ezelsbruggetjes
  5. Luisterthermometer

Debat, discussie of dialoog

Op welke manier gaan jij en jouw teamgenoten met elkaar in gesprek? Welke algemene gespreksvormen zijn er zoal? Wat betekent dat voor de manier waarop jullie samenwerken en wat betekent dit voor het uiteindelijke resultaat van de samenwerking? Lees meer ...

In gesprek zoals Socrates

Met dit stappenplan leer je een Socratisch gesprek te voeren; een gesprekwijze om te leren luisteren en feiten centraal te stellen in plaats van beweringen en overtuigingen. Lees meer ...

Dialoogkaarten

Om inzicht te krijgen in wie jij zelf als persoon bent en in jouw professionele identiteit, wat jou drijft, wat jou inspireert, hoe jij leert, hoe reflectief jij bent ... kun je gebruik maken van de onderstaande dialoogkaarten. Eerst voor jezelf en daarna voor het uitwisselen met elkaar. Lees meer ...

Ezelsbruggetjes

Een van de grotere communicatieproblemen is dat we niet luisteren om te begrijpen. We luisteren om zelf een antwoord te geven. Er bestaan een aantal ezelsbruggetjes om echt te weten te komen wat de ander denkt. Lees meer ...

Luisterthermometer

Met deze tool kun je elkaar in een groep observeren op het luisteren naar elkaar. Met welke reden luisteren we naar elkaar? En wat betekent dat voor het effect van een gesprek? Lees meer ...